Bajalanan Ka Puncak tarus Ka Air terjun

Yogyakarya, 15 Juni 2012, sekitar imbah isa.
Malam Jumat pas imbah batahlilan tu Ulun lawan bubuhan senior dudukan di ruang tamu asrama lakian. Disitu ada Kaka Waluh, Kaka Atul, Kaka Said. Buhan kaka2 tu ba papandiran masalah pangalaman naik gunung. Katutuhukan ba pandir lalu ada kasimpulannya, bahwa bubuhan Kaka Waluh lawan Kaka Said neh handak tulak kapucak isuk. Mandangar bubuahnya handak tulak ne, handak ae jua ulun umpat.
Jar Ka waluh kita tulakan pas imbah bada isuk. Nang manyiapakan tinda lwn makanan tu bubuhan kaka2 haja jar, ulun ne siapakan awak haja jar(sanang ae ulun). Jadi, nang jadi tulaknya neh, Kaka Said, Kaka Waluh, Kaka Haitami, lwn ulun.

Pas Imbah bada, imbah asar jua, kami tulakan ae ka Taman Gunung Api Purba Nglanggeran Gunungkidul, Pakai sapida mutur, Ka haitami lawan Ka waluh, Ulun lawan Ka Said. Ba sapida mutur k sana kada lawas, sekitar satangah jam an ae. Pas sampai di tempat parkir, bajalan batis ae lagi kami. Mun ulun ne kada suah naik gunung, jadi naik bukit ja asa tinggi ae dah, padahal tinggi nya tu Kurang pada 700 meter dari permukaan laut. Ujar bubuah kaka Senior neh "ngini kada sabarapa balum Man ae, kami suah ka merapi lagi, tingginya parak 3000 mdpl."

Kada karasaan nah sampai kami di atas, serkitar sajam an lah kami naik. Masya Allah, bagus bangat pamandangannya, kalihatan pank kota Jogja, ba gilap2 ha lampu.(hehe. maklum ae hanyr suah). Tapi jar Kaka waluh kita ma andak tenda jangan puncak y sama sakali, di higa puncak haja, sababnya angin dingin bangat bila di atas tu. Ayu ae, imbah jadi tenda kami ngumpulakan kayu sagan ma ulah api unggun, malam pang dah ari. Lalu kami sambahyang an, nangaran kada banyu, batayamum ae. imbahnya tu kami dudukan di batu ganal sambil malihat kota Jogja matan atas, sambil makan kacang jua. Imbahnya kami bamasakan, makanan, bakisahan, kisah hantu ha pulang, parak samalaman kada ta guringan kami. Pas subuh, Umaaaa . . maka dingin . . kami naikan ka puncaknya sama sakali, heh . . harat tu pank . . kada kisah ae . . malihat mata hari terbit. Imbah tuhuk ba gambar/ ba kudak, lalu kami turunan. kami handak tulakan ka air tejun pulang, narannya air terjun Sri Gethuk.

Sebalum sampai di air terjun kami singgahan dahulu di warung handak makanan, lalu kami ba tarus ka Playen. kikira sajamjam sampai kami di Air terjun. Kami sampai  tu di sana sekitar jam 8 an, urang balum buka lagi, mangunyur kami masuk kada bababayaran. bajalan turun pulang sekitar 10 manit. mandian ae lagi kami. bah, nyaman bangat banyunya. Untuh kaka Waluh dua sangu batrai hapi, jadi sawat ja ba kudak-kudak.

Bubuhan mu jualah, di cucubaan ni ka sini. Sasakali bararamian ka kapung urang. kada kakisahan tu pank mun bulik ka Amuntai. hehee

Hinggan situ dahulu nah ulun bakisah.
Makasih banyak suadah tabaca.

Milan Tomic

Hi. I’m Designer of Blog Magic. I’m CEO/Founder of ThemeXpose. I’m Creative Art Director, Web Designer, UI/UX Designer, Interaction Designer, Industrial Designer, Web Developer, Business Enthusiast, StartUp Enthusiast, Speaker, Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.